داوود پيرنيا، مدير برنامه
او که سابقه حضور و خدمات دولتي هم دارد، برنامه راديو گلها را که مجموعه? عظيمي از ارزشمندترين آثار موسيقي سنتي ايران است را مديريت کرد و چنين گنجينه? عظيمي را توليد کرد. بسياري هنرمندان و نامداران موسيقي سنتي در خلق
در ادامه? اين مطلب تصاوير کميابي از داوود پيرنيا را نيز مشاهده ميکنيد.
راديو گلها تا آبان 1345 با مديريت و سرپرستي پيرنيا به کار خود ادامه داد، در آن سال پيرنيا از مقام خود استعفا داد. پيرنيا در سال 1350 در سن 71 سالگي درگذشت. برنامهي گلها از آن پس، با نام “گلهاي تازه”، تحت سرپرستي “رهي معيري” و پس از آن “محمد نقيبي” به کار خود ادامه داد تا اينکه در نهايت در سال 1351 “هوشنگ ابتهاج”، سکان هدايت آنرا در دست گرفت.
ابتهاج در اين سري از برنامهها به جهت تنوع ايجاد بيشتر، برخي از اشعار خود را نيز در مضمون برنامهها گنجاند. نتيجهي زحمات ابتهاج و ديگر هنرمنداني که با وي همکاري ميکردند، توليد 201 قسمت برنامه تا سال 57 بود. بسياري از صاحبنظران بر اين باورند که عليرغم تلاشهاي بي دريغ اين سه تن، گلهاي تازه هرگز نتوانست به دوران اوج سابق برگردد.
ويدئو:
در اين دوران بسياري از هنرمندان قديمي از برنامه جدا شده بودند و ابتهاج با مشکلات فراواني در باب ادامهي کار راديو گلها دست به گريبان بود. با اين حال در همين دوران نيز آثار بسيار شاخصي با همکاري “محمد رضا شجريان”، “علي تجويدي” و “عبدالوهاب شهيدي” توليد شد که از غناي موسيقايي بالايي برخوردارند.
پيرنيا در زمان سرپرستي خود بر راديو گلها، با توليد قريب به 1500 برنامه، رکورد جديدي از توليد از خود بر جاي گذاشت، وي توانست به شکل صحيحي از ارائهي موسيقي دستيابد که بدون افول از معيارهاي موسيقي اصيل ايران و نزديکي با فرهنگ موسيقي مبتذل باب شده در آن روزگار، دربرگيرنده سليقهي تمام اقشار جامعه بود.
“برآورد مي شود در طول ده سال سرپرستي داوود پيرنيا بر برنامه گلها، 157 گلهاي جاويدان، 481 گلهاي رنگارنگ، 465 شاخه گل، 312 برگ سبز، و 62 گلهاي صحرائي، در جمع 1437 برنامه در راديو توليد شده باشد.”
پيرنيا به موسيقي علاقه داشت و شيفتهي آن بود، اما به مانند ساير همکاران خود موسيقيدان نبود، او درک و اشراف کاملي بر موسيقي ايران داشت. بزرگترين حسن وي آن بود که براي توليد برنامهها از نظرات بسياري از همکاران و آشنايان خود کمک ميگرفت و با م و نظرخواهي از اهل فن، سعي در تطبيق برنامهها با معيارهاي موسيقي ايراني داشت و در عين حال سعي ميکرد سليقهي عمومي را نيز با ظرافت ارتقاء دهد.
او در توليد برنامهها وسواس زيادي به خرج ميداد و معروف است که گاهي يک برنامه را آنقدر گوش ميداد و ويرايش ميکرد که آن را از بر ميشد. اغلب اوقات محل کار وي پر بود از هنرمندان و افراد صاحبنظر که وي از آنان دعوت ميکرد براي گوش کردن به آثار و نظرخواهي از آنان به استوديو بيايند.
در نتيجهي کار او، جامعه نگاه مثبتي به موسيقي اصيل ايراني پيدا کرد. موسيقي سنتي که تا قبل از آن با موسيقي کوچه بازاري همتراز انگاشتهميشد، همواره در پشت درهاي بسته اجراميشد و خوانندههاي اين نوع موسيقي را نيز همتراز مطربان دورهگرد ميپنداشتند.
Read More:
تنها با همت و کوشش پيرنيا و همکارانش و پس از گذشت ساليان بسيار، موسيقي ايران جايگاه رفيع خود را بازيافت. در روزگار او تلويزيون به شکل امروزي رايج نبود و تنها وسايل ارتباط جمعي، راديو و رومه بود. با در نظر گرفتن سطح پايين سواد جامعه در آن زمان، برنامهي گلها نه تنها توانست درک عمومي مخاطبانش را نسبت موسيقي ايراني افزايش دهد، بلکه آگاهي بسياري از ايرانيان را از گنجينهي سرشار ادب و شعر فارسي بالا برد.
برنامهي وي تبديل به مکاني شدهبود که در آنجا هنرمندان، خوانندگان و موسيقيدانان با يکديگر آشنا ميشدند و اين خود دستمايهي همکاري و توليد بسياري از آثار فاخر موسيقي آن زمان، خارج از برنامهي گلها بود. پيرنيا با اجراي پروژهي گلها، بسياري از هنرمنداني را که رو به فراموشي ميرفتند، دوباره به جامعه معرفي کرد و موجب ماندگاري نام و هنر آنها شد.
بازگشت پيرنيا به ايران همزمان بود با سمت نخست وزيري ميرزا حسن خان مشيرالدوله و آن دوره به علت اندک شمار بودن تحصيل کنندگان در اروپا ، اين گروه پس از مراجعتشان به ايران به مقامات عالي از جمله وزارت مي رسيدند. ولي اين امر در مورد پيرنياي جوان صدق نکرد و حسن خان مشيرالدوله فرزند خود را در دادگستري به عنوان ثبت کننده دفتر که از نخستين رده هاي شغلي بود ، با هدف آشنا کردن وي با اصول تشکيلات اداري گماشت. با اين توضيح که داوود خان پيرنيا رساله دکتراي خود را در دانشگاه لوزان با عنوان ” در تطبيق قوانين جزا ” نوشته و با درجه ممتاز پذيرفته شده بود.
کانون وکلاي دادگستري در ايران ، به همت داوود خان پيرنيا و همکاران تحصيل کرده وي و با توجه به سازمان و تشکيلات دستگاه قضايي کشورهاي اروپايي و اهميتي که دولت ها و جوامع براي اجراي صحيح قوانين قايل هستند، در سال 1310به عنوان يکي از ارکان ملي و مکمل قوه قضاييه بنيان نهاده شد و در ادامه و اواخر دوران خدمت وي، اين مرد وارسته به دليل تعلق خاطر داشتن به هنر از جمله ادبيات و موسيقي، پيشنهاد نخست وزيري که به او شده بود را رد کرد . داوود خان پس از ده سال رياست و صدارت کانون در دوره ديگري از خدمات دولتي خود ، در وزارت دارايي مشغول به کار گشت و چون ذات او در بنيان نهادن شيوه ها و نو آوري بود، به ايجاد اداره آمار همت گماشت .
Read More:
داوود خان پيرنيا در سال 1325 به عنوان مشاور و معاون قضايي دوران نخست وزيري قوام السلطنه ، زماني که ايران در اشغال متفقين بود ، انتخاب و به مجلس شوراي ملي معرفي شد. از مهم ترين خدمات سياسي اين بزرگمرد به تلاش در برقراري حاکميت ملي و تماميت ارضي در آذربايجان به کمک از جان گذشتگي غيورمردان آذربايجان مي توان اشاره کرد . ( تصوير زير نيز برگرفته از کتاب محقق نازنين و زحمتکش ، حبيبالله خان نصيري فر است که داوود خان پير نيا را در فرودگاه بغداد و در عنفوان جواني نشان مي دهد .)
“داوود پيرنيا در دوران نخست وزيري احمد قوام معاون او بود؛ اين عکس او را در ديداري رسمي در بغداد همراه با امير حمزه در سال 1946 ميلادي نشان مي دهد.”
“داوود پيرنيا، بنيانگذار برنامه گلهاي راديو ايران.
برنامه اي که در بيست و دو سال زندگي خود به معتبرترين جايگاه پيوند شعر و موسيقي سنتي تبديل شد.”
“داود پيرنيا در تهران زاده شد. پدرش حسن پيرنيا – مشيرالدوله- از دولتمردان روشنفکر و تاريخ پژوه دوره قاجار بود.”
“داوود پيرنيا در ده سالگي”
“داوود پيرنيا در کنار پدر و برادران”
“داوود پيرنيا پشت ميز وکالت. او پس از اتمام تحصيلات ابتدائي وارد مدرسه فرانسوي “سن لويي” شد و پس از چند سال براي تحصيل حقوق رهسپار سوئيس گرديد. پيرنيا در بازگشت به ايران “کانون وکلا ” را بنياد کرد.”
“داوود پيرنيا در سوئيس. او در مدت اقامت در اروپا با موسيقي کلاسيک مغرب زمين آشنا شده و حتي به فراگيري پيانو پرداخته بود ولي در بازگشت به ايران، به فکر نوسازي موسيقي سنتي ايران افتاد.”
“در يکي از جلسات هفتگي اش با دوستان خود، صحبت از بنياد برنامه اي براي تهيه شعر و موسيقي فاخر به ميان آمد. همه تشويقش کردند و او دست به کار شد و نخستين برنامه گلهاي جاويدان را در نوروز سال 1335 به مرحله پخش از راديو رساند.”
“پس از گلهاي جاويدان که هر هفته به عرضه آثار يکي از شاعران برجسته ايران اختصاص داشت “گلهاي رنگارنگ” به ميدان آمد که شعرهاي گونه گوني را با شماري قطعات موسيقي در خور عرضه ميکرد. چيزي نگذشت که “گلهاي صحرائي” پديد آمد براي عرضه موسيقي بومي و پس از آن “يک شاخه گل” براي تک شعرها و تک آهنگهاي درخشان و “برگ سبز” براي اجراي شعر و موسيقي عرفاني.”
“داوود پيرنيا در کنار هنرمندان برنامه گلها از جمله ملوک ضرابي”
“اديب خوانساري، مرتضي محجوبي و مرضيه در ايستگاه راديو در ميدان ارگ تهران”
“برآورد مي شود در طول ده سال سرپرستي داوود پيرنيا بر برنامه گلها، 157 گلهاي جاويدان، 481 گلهاي رنگارنگ، 465 شاخه گل، 312 برگ سبز، و 62 گلهاي صحرائي، در جمع 1437 برنامه در راديو توليد شده باشد.”
“استوديو گلها، از چپ: ابوالحسن صبا، مرتضي محجوبي و علي تجويدي”
“داوود پيرنيا در کنار فرزندانش داريوش و مهردخت”
“داوود پيرنيا در دوران نخست وزيري احمد قوام معاون او بود؛ اين عکس او را در ديداري رسمي در بغداد همراه با امير حمزه در سال 1946 ميلادي نشان مي دهد.”
“داوود پيرنيا، نشسته روي صندلي، در جمع افراد خانواده، در سال 1349. او يک سال بعد در يازدهم آبان 1350 درگذشت.
بيوگرافي داريوش پيرنيا، مدير و موسس برنامه راديو گلها +تصاوير نا
بيوگرافي داوود پيرنيا، موسس برنامه راديو گلها +تصاوير ناياب
پخش زنده برنامه گلها - دانلود آرشيو گلها - کامل و با کيفيت
زندگينامه داوود پيرنيا؛ سالهاي پاياني برنامه گلها - تصاوير کمياب
داوود پيرنيا؛ زندگينامه سياسي و هنري - آرشيو برنامه راديو گلها
پيرنيا ,موسيقي ,برنامه ,سال ,داوود ,گلها ,پيرنيا در ,پس از ,در سال ,داوود پيرنيا ,موسيقي سنتي ,سرپرستي داوود پيرنيا
درباره این سایت